Jag har alltid varit intresserad av berättande, från det att jag lärde mig läsa och skriva har berättandet varit en naturlig del av mitt liv. Då skrev jag sagor och berättelser i mängder, och idag skapar jag innehåll i form av blogginlägg, artiklar, och event som gör skillnad och driver affären framåt.
Att arbeta med marknadsföring och kommunikation har alltid varit ett självklart val för mig. Jag älskar att få berätta och att genom berättandet skapa känslor och driva till ett önskat agerande. Att helt enkelt se att de insatser och initiativ som görs bidrar till företagets allmänna mål och tillväxt, och nöjda kunder.
I mitt arbete har jag alltid målgruppen och målsättningen i fokus, för att skapa ett innehåll som gör skillnad.
Med drygt 10 års erfarenhet av marknadsföring och kommunikation är jag en trygg kommunikatör och en van skribent.
Min tidigare erfarenhet har gett mig en stor förståelse för kundernas behov och de olika stegen i kundresan, för att kunna möta dem på rätt nivå och utveckla material som bidrar till att öka kunskapen om såväl produkter som varumärke.
Efter att ha arbetat inom globala koncerner så som Pilot Pen, Sodexo och Epassi är jag även bekväm och van vid att kommunicera på både svenska och engelska.
ARBETSLIVSERFARENHET
Content manager (Konsultuppdrag), CFI Group
November 2023 - (pågående)
Ansvarig för att driva utvecklingen av den digitala närvaron och starta upp det digitala marknadsföringsarbetet. Arbetet innefattar strategiskt, taktiskt och operativt arbete.
Digital kommunikatör (Konsultuppdrag), Anticimex
Augusti 2023 - (pågående)
Driver på utvecklingen av den digitala marknadsföringen och användningen av digitala kanaler för att öka kännedom och stötta säljarbetet.
Digital marknadsförare (Konsultuppdrag), Tyréns
Augusti 2022 - Juni 2023
I mitt uppdrag som digital marknadsförare driver jag strategi- och utvecklingsarbetet med digitala kanaler för ökad synlighet, samt temakampanjer för att öka försäljning och varumärkeskännedom. Inom temakampanjerna har jag genomfört workshops för att tillsammans med verksamheten ta fram värdeerbjudande och budskapsplattform. Inom temakampanjerna har jag sedan projektlett kampanjgruppen med fem kollegor samt producerat innehåll till webb och sociala medier.
Kommunikatör (Konsultuppdrag), Tyréns
Februari 2022 - Juli 2022
Ansvarig för intern och extern kommunikation för två affärsområden, samt ansvarig för att planera och genomföra en temakampanj med syfte att öka försäljning och varumärkeskännedom. Stöttade pågående satsningar med digital utveckling och SEO, samt med kommunikationsrådgivning i förekommande frågor.
Content Marketing Manager, Epassi Group
Juni 2021 - Februari 2022
Ansvar för B2B-marknaden i form av innehållsplanering och innehållsskapande för webb, e-mailmarknadsföring, och säljdrivande aktiviteter.
Marketing Manager, Sodexo Benefits & Rewards Services
November 2018 - Juni 2021
Övergripande ansvar för kommunikation och marknadsföring för Sodexo Benefits & Rewards Services Sweden.
Digital Content Producer, Sodexo Benefits & Rewards Services
November 2016 – November 2018
Ansvarig för kommunikation och innehållskreation inom Sodexo Benefits & Rewards Services och Circles.
Marknadskoordinator, Edblad & CO
Februari 2015 – November 2016
Ansvarig för att planera , genomföra och följa upp marknadsaktiviteter kopplade till köpta och egna kanaler.
Marknadskommunikatör, Pilot Nordic AB
Januari 2014 – februari 2015
Ansvarig för kommunikation och marknadsföring inom Norden mot såväl slutkund som återförsäljare, med fokus på att öka försäljningen.
Projekt- och marknadsassistent, Einar Mattsson Projekt AB
September 2011 – januari 2014
Ansvarig för att ta fram och säkerställa kommunikation till bostadsrättsköpare, för att bygga trovärdighet och intresse kring aktuellt projekt genom såväl traditionella som digitala kanaler.
UTBILDNING
Kandidatexamen (180hp) i Medie- och kommunikationsvetenskap inriktning PR/Marknadskommunikation, Högskolan i Jönköping - 2008 – 2011
Digital B2B-marknadsföring, Berghs School of Communication - Hösten 2023
Content marketing certification, Hubspot Academy - Hösten 2021
Digital PR, Berghs School of Communication - Hösten 2017
Allmän psykologi, Högskolan i Gävle, 30 hp - 2017-2018
Inbound marketing certification, Hubspot Academy - Hösten 2016
Kommunikatörens alla texter, Företagsuniversitetet - Våren 2013
Grels är ett familjenamn, och har funnits i min släkt sedan urminnes tider. Grels fick även ge namn för platsen Grelsgården utanför Ånge. Det är en plats som funnits i släkten sedan 1600-talet, och den plats där min farmor växte upp. En plats där jag spenderat mina somrar som barn. En plats som fortfarande finns i släkten, och som min syssling en dag kommer att ta över och driva.
Grels är ett namn som har gått i generationer, framförallt hos männen. Men i min generation blev det döttrarna som fick föra namnet vidare med mellannamnet Grelsdotter.
För mig var valet att döpa mitt företag till Grelsdotter därför enkelt. Det är en del av mig, det berättar något om mig och min släkt, och ett namn jag stolt vill föra vidare.