Marknadsföringskonsult inom B2B - Grelsdotter

Erfaren marknadsförare med fokus på B2B och content marketing.

Anna Sohlberg

DET ÄR JAG SOM ÄR ANNA SOHLBERG



Jag har alltid varit intresserad av berättande, från det att jag lärde mig läsa och skriva har berättandet varit en naturlig del av mitt liv. Då skrev jag sagor och berättelser i mängder, och idag skapar jag innehåll i form av blogginlägg, artiklar, och event som gör skillnad och driver affären framåt.


Att arbeta med marknadsföring och kommunikation har alltid varit ett självklart val för mig. Jag älskar att få berätta och att genom berättandet skapa känslor och driva till ett önskat agerande. Att helt enkelt se att de insatser och initiativ som görs bidrar till företagets allmänna mål och tillväxt, och nöjda kunder.


I mitt arbete har jag alltid målgruppen och målsättningen i fokus, för att skapa ett innehåll som gör skillnad.

MIN ERFARENHET

Med drygt 10 års erfarenhet av marknadsföring och kommunikation är jag en trygg kommunikatör och en van skribent.


Min tidigare erfarenhet har gett mig en stor förståelse för kundernas behov och de olika stegen i kundresan, för att kunna möta dem på rätt nivå och utveckla material som bidrar till att öka kunskapen om såväl produkter som varumärke.


Efter att ha arbetat inom globala koncerner så som Pilot Pen, Sodexo och Epassi är jag även bekväm och van vid att kommunicera på både svenska och engelska.

ARBETSLIVSERFARENHET


Content manager (Konsultuppdrag), CFI Group

November 2023 - (pågående)

Ansvarig för att driva utvecklingen av den digitala närvaron och starta upp det digitala marknadsföringsarbetet. Arbetet innefattar strategiskt, taktiskt och operativt arbete.


Digital kommunikatör (Konsultuppdrag), Anticimex

Augusti 2023 - (pågående)

Driver på utvecklingen av den digitala marknadsföringen och användningen av digitala kanaler för att öka kännedom och stötta säljarbetet.  


Digital marknadsförare (Konsultuppdrag), Tyréns

Augusti 2022 - Juni 2023

I mitt uppdrag som digital marknadsförare driver jag strategi- och utvecklingsarbetet med digitala kanaler för ökad synlighet, samt temakampanjer för att öka försäljning och varumärkeskännedom. Inom temakampanjerna har jag genomfört workshops för att tillsammans med verksamheten ta fram värdeerbjudande och budskapsplattform. Inom temakampanjerna har jag sedan projektlett kampanjgruppen med fem kollegor samt producerat innehåll till webb och sociala medier.


Kommunikatör (Konsultuppdrag), Tyréns

Februari 2022 - Juli 2022

Ansvarig för intern och extern kommunikation för två affärsområden, samt ansvarig för att planera och genomföra en temakampanj med syfte att öka försäljning och varumärkeskännedom. Stöttade pågående satsningar med digital utveckling och SEO, samt med kommunikationsrådgivning i förekommande frågor.


Content Marketing Manager, Epassi Group

Juni 2021 - Februari 2022

Ansvar för B2B-marknaden i form av innehållsplanering och innehållsskapande för webb, e-mailmarknadsföring, och säljdrivande aktiviteter.

 

Marketing Manager, Sodexo Benefits & Rewards Services

November 2018 - Juni 2021

Övergripande ansvar för kommunikation och marknadsföring för Sodexo Benefits & Rewards Services Sweden.

 

Digital Content Producer, Sodexo Benefits & Rewards Services

November 2016 – November 2018

Ansvarig för kommunikation och innehållskreation inom Sodexo Benefits & Rewards Services och Circles.

 

Marknadskoordinator, Edblad & CO

Februari 2015 – November 2016

Ansvarig för att planera , genomföra och följa upp marknadsaktiviteter kopplade till köpta och egna kanaler.


Marknadskommunikatör, Pilot Nordic AB

Januari 2014 – februari 2015

Ansvarig för kommunikation och marknadsföring inom Norden mot såväl slutkund som återförsäljare, med fokus på att öka försäljningen.

 

Projekt- och marknadsassistent, Einar Mattsson Projekt AB

September 2011 – januari 2014

Ansvarig för att ta fram och säkerställa kommunikation till bostadsrättsköpare, för att bygga trovärdighet och intresse kring aktuellt projekt genom såväl traditionella som digitala kanaler.

 

UTBILDNING

Kandidatexamen (180hp) i Medie- och kommunikationsvetenskap inriktning PR/Marknadskommunikation, Högskolan i Jönköping - 2008 – 2011


Digital B2B-marknadsföring, Berghs School of Communication - Hösten 2023


Content marketing certification, Hubspot Academy - Hösten 2021


Digital PR, Berghs School of Communication - Hösten 2017


Allmän psykologi, Högskolan i Gävle, 30 hp - 2017-2018


Inbound marketing certification, Hubspot Academy - Hösten 2016


Kommunikatörens alla texter, Företagsuniversitetet - Våren 2013


VARFÖR GRELSDOTTER?

Grels är ett familjenamn, och har funnits i min släkt sedan urminnes tider. Grels fick även ge namn för platsen Grelsgården utanför Ånge. Det är en plats som funnits i släkten sedan 1600-talet, och den plats där min farmor växte upp. En plats där jag spenderat mina somrar som barn. En plats som fortfarande finns i släkten, och som min syssling en dag kommer att ta över och driva. 


Grels är ett namn som har gått i generationer, framförallt hos männen. Men i min generation blev det döttrarna som fick föra namnet vidare med mellannamnet Grelsdotter.


För mig var valet att döpa mitt företag till Grelsdotter därför enkelt. Det är en del av mig, det berättar något om mig och min släkt, och ett namn jag stolt vill föra vidare.